Ponad 2 mln zł za obsługę 17 miejskich i gminnych linii w dni robocze, cztery marki elektrycznych autobusów należących do gminy i 15 minut na podstawienie pojazdu zastępczego – tak wygląda stawka w przetargu, w którym do gry stanął tylko jeden lokalny przewoźnik. Września stawia na model, w którym samorząd inwestuje w zeroemisyjną flotę i infrastrukturę ładowania, a od operatora oczekuje przede wszystkim sprawnej organizacji pracy i stabilnego zatrudnienia kierowców na umowę o pracę.
Gmina Września otworzyła oferty w przetargu na operatora transportu publicznego na lata 2026-2027. Do postępowania zgłosił się tylko jeden wykonawca, który zaoferował realizację usług za cenę niższą od założonej przez gminę. Również inne deklaracje zawarte w jedynym zgłoszeniu wskazują na prosty wybór, przed którym stoi teraz Września.
Jedna oferta, poniżej planu finansowego
Przetarg prowadzony przez Gminę Września dotyczy wyboru operatora, który w latach 2026-2027 przejmie w codzienną eksploatację elektryczną flotę samorządu i obsłuży miejskie oraz gminne linie autobusowe.
Oferty można było składać do 8 grudnia, a ich otwarcie nastąpiło tego samego dnia. W wymaganym terminie wpłynęła jedna oferta – od firmy EURO-TRAVEL Klaudia Pomogier. Proponowana cena brutto to 2 037 462,47 zł, przy deklarowanym czasie podstawienia autobusu zastępczego wynoszącym 15 minut. Gmina jednocześnie poinformowała, że na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć 2 950 000,00 zł brutto – oznacza to, że złożona oferta istotnie mieści się w przyjętym limicie środków.
Wadium w postępowaniu wynosi 30 tys. zł, a termin związania ofertą upływa 7 marca 2026 r. Zamawiający nie wymaga wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Sama umowa ma obowiązywać od 2 stycznia 2026 r., z wyjątkiem części linii startujących dopiero od sierpnia 2026 r.
Kryteria: cena i gotowość do podstawienia zastępstwa
Września zastosowała prosty układ wag przy ocenie ofert:
- 60% – cena,
- 40% – czas podstawienia autobusu zastępczego.
Kluczowym elementem jest gotowość przewoźnika do szybkiego reagowania w przypadku awarii lub wyłączenia pojazdu na przegląd. Gmina wymaga zapewnienia autobusu zastępczego o pojemności nie mniejszej niż pojazd obsługujący daną linię.
Za czas reakcji do 15 minut przewidziano maksymalną liczbę punktów w tym kryterium. Brak wskazania czasu oznacza automatyczne 0 punktów i jednocześnie domyślne przyjęcie 60 minut – jest to górna granica akceptowalna w postępowaniu. EURO-TRAVEL zadeklarował właśnie 15 minut, czyli najlepszy możliwy wynik w tym parametrze. Możemy zatem spodziewać się nie tylko szybkiego wyboru zwycięzcy, ale i zapewne najlepszej możliwej oceny oferty.
Warunki udziału w postępowaniu są ograniczone do absolutnego minimum. Gmina odstąpiła od rozbudowanego opisu sposobu oceny zdolności technicznej czy finansowej wykonawców. Jedynym twardym wymogiem jest posiadanie licencji na krajowy transport drogowy osób lub licencji na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Elektryczny tabor od gminy, operator od organizacji
Model przyjęty przez Wrześnię zakłada, że gmina inwestuje w tabor i infrastrukturę ładowania, natomiast operator odpowiada za organizację pracy i codzienną eksploatację.
Usługi będą realizowane wyłącznie powierzonym taborem – wykonawca nie będzie korzystał z własnych autobusów. Do dyspozycji operatora trafi flota elektrycznych pojazdów marek:
- Solaris,
- Isuzu,
- Golden Dragon,
- Granton ZXB8-9
– wraz z dedykowanymi ładowarkami. Wszystkie autobusy będą garażowane i ładowane w bazie zieleni miejskiej przy ul. Leśnej.
Samorząd będzie naliczał czynsz dzierżawny za autobusy Isuzu w wysokości 20 431,62 zł miesięcznie, który następnie zostanie zrekompensowany w rozliczeniach z operatorem na podstawie zapisów umowy. W praktyce gmina przejmuje na siebie ciężar inwestycji w tabor i jego zaplecze techniczne, oczekując od wykonawcy przede wszystkim efektywnej organizacji pracy, zapewnienia kierowców i utrzymania ciągłości kursowania.
17 linii tylko w dni robocze
Zadanie przewozowe zostało rozpisane na cztery grupy pojazdów, przypisane do konkretnych dat oraz linii. Usługi będą świadczone wyłącznie w dni robocze – od poniedziałku do piątku.
W okresie 2.01.2026-31.12.2027 elektryczne autobusy Solaris obsłużą:
- linię 11 o długości 5,5 km (12 kursów dziennie),
- linię 12 o długości 13,1 km (4 kursy).
W tym samym okresie flota Isuzu będzie realizować kursy na liniach 21-25. Każda z tych linii ma od 11,6 do 18,3 km długości i po 2 kursy dziennie.
Elektryczne autobusy Golden Dragon (również 2.01.2026-31.12.2027) mają obsługiwać linie 31-33, o długości od 19 do 31 km, również z częstotliwością 2 kursów dziennie na każdej trasie.
Najpóźniej do zadania dołączą autobusy Granton ZXB8-9, które zaplanowano do włączenia od 1.08.2026 r. do 31.12.2027 r. Mają one obsługiwać:
- linie 41-43 o długości od 17 do 30,5 km (po 2 kursy na linię),
- linie 51-55 o długości od 12 do 16,5 km (również po 2 kursy).
Pełny, szczegółowy rozkład jazdy zostanie przekazany wykonawcy dopiero po podpisaniu umowy.
Minimalne wymagania wobec zatrudnienia
Istotnym elementem wymagań jest kwestia zatrudnienia kierowców. Gmina Września zastrzegła, że kierowcy muszą być zatrudniani na podstawie umowy o pracę. Zamawiający łączy więc prosty i otwarty model wejścia do przetargu (minimum wymogów formalnych wobec firm) z oczekiwaniem stabilnych warunków zatrudnienia dla personelu.
Jeżeli jedyna złożona oferta spełni wszystkie wymogi formalne i zostanie oceniona pozytywnie (w co trudno wątpić), lokalny przewoźnik EURO-TRAVEL przejmie obsługę 17 miejskich i gminnych linii Wrześni, korzystając z elektrycznego taboru należącego do samorządu i zapewniając mieszkańcom codzienne połączenia w dni robocze w latach 2026-2027.